w

Tak walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym w Łódzkiem

fot. Adam Staśkiewicz)

Aż 40 linii autobusowych uruchomił już samorząd województwa łódzkiego. Ta najnowsza to połączenie Sieradz – Ostrów Warcki – Poddębice. Od 1 stycznia 2022 r. przewozy wojewódzkie docierają do 268 miejscowości wykluczonych komunikacyjnie, takich do których nie docierały dotąd przewozy łączące powiaty.

Połączenia dotowane są z budżetu państwa w ramach rządowej ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Cel to oczywiście likwidacja tzw. białych plam transportowych na terenie kraju przez przywrócenie zamkniętych albo utworzenie nowych połączeń autobusowych.

Już w 2019, czyli w roku wejścia w życie ustawy, województwo łódzkie uruchomiło 29 linii autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Była to rekordowa liczba połączeń zorganizowanych przez jednostkę samorządu wojewódzkiego.

W 2022 r. przewozy realizowane są już na 40 liniach, które poddane zostały modyfikacjom w rozkładach jazdy – zmiana godzin, nowe kursy lub wprowadzenia nowych przystanków. Tym samym samorząd województwa łódzkiego stał się największym beneficjentem rządowego Funduszu.

Na przystanku autobusowym w Krępie w powiecie poddębickim spotkali się dziś (2 lutego) z dziennikarzami wojewoda łódzki Tobiasz Bocheński i marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber, by opowiedzieć, jakie korzyści z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych mają mieszkańcy Łódzkiego. Właśnie przez tę niewielką miejscowość przebiega bowiem czterdziesta z kolei uruchomiona w naszym województwie linia autobusowa (relacji Sieradz – Ostrów Warcki – Poddębice).

– Po 1989 r. z różnych powodów politycznych i gospodarczych liczba połączeń komunikacyjnych w Polsce malała – mówił podczas spotkania z mediami wojewoda. – Tak było również w naszym województwie. Dotyczy to zarówno połączeń kolejowych, jak i autobusowych. Kolejne wsie i miejscowości znikały z sieci połączeń PKS, a mieszkańcy mieli utrudniony dojazd do szkoły czy pracy. Od 2019 r. pieniądze z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych zasilają nierentowne połączenia autobusowe. Dzięki temu wspólnie z przewoźnikami, ale głównie z samorządami naszego województwa, tworzymy system, w którym zapełniamy tzw. białe plamy komunikacyjne, a dawne połączenia wracają.

Planowana łączna kwota rekompensaty w Łódzkiem (w roku budżetowym) wynosi ponad 23 mln zł, w tym dopłata ze strony budżetu państwa (z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych) wyniesie ponad 17,5 mln zł.

– Z takich miejscowości jak Krępa mieszkańcy będą mogli dojechać do Sieradza, by potem przesiąść się w pociąg ŁKA i dojechać do Łodzi, w dodatku na jednym bilecie. Wszystkie uruchomione przez nas linie powstały w wyniku postulatów mieszkańców i samorządowców z Łódzkiego – mówił marszałek województwa.

W konferencji prasowej w Krępie, poza wojewodą i marszałkiem, uczestniczyli także radna Sejmiku Województwa Łódzkiego Dorota Więckowska, poseł Piotr Polak, starosta poddębicki Małgorzata Komajda oraz prezes PKS Sieradz Sławomir Gozdalik.

Łączna długość tras w Łódzkiem wynosi 2 201,40 km. Liczba obsługiwanych przystanków komunikacyjnych w trakcie realizowania usługi przewozowej przez wojewódzkich operatorów autobusowych to 1622. Przewozy autobusowe zorganizowane przez województwo swoim zasięgiem obejmą wszystkie powiaty Łódzkiego, 122 ze 177 gmin naszego województwa.

Co myślisz?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Nietrzeźwi kierujący na drogach powiatu łowickiego

Domowa instalacja fotowoltaiczna zimą. Czy panele trzeba odśnieżać?

Domowa instalacja fotowoltaiczna zimą. Czy panele trzeba odśnieżać?